Opracowała : mgr Jolanta Stankowska
SCENARIUSZ lekcji przyrody w kl. VI
Temat: Do jakiej grupy organizmów można zaliczyć człowieka?
1. Moduł programu: Różne sposoby klasyfikacji organizmów. 2. Cel ogólny: Klasyfikowanie organizmów. 3. Cele szczegółowe ( operacyjne ) Po zakończonej lekcji uczeń : - umie sformułować problem, - podaje sposób rozwiązania problemu, - dokonuje selekcji informacji , - korzysta z dostępnych informacji, oraz własnych doświadczeń potrzebnych do rozwiązania problemu, - wyraża swoje opinie i uzasadnia je, - podejmuje próbę sformułowania wniosku, - uzasadnia że człowiek posiada cechy które świadczą o jego przynależności do świata zwierząt, - wskazuje grupę ssaków podobnych do człowieka i uzasadnia swój wybór.
4. Umiejętności kluczowe: - rozumowanie i rozwiązywanie problemów, - współpraca w grupie, - komunikowanie się, - czytanie ze zrozumieniem, - słuchanie, - ocena własnej pracy.
5. Postawy: - kształtowanie postawy twórczej dążącej do samodzielnego rozwiązywania problemu, - rozwijanie zainteresowań. 6. Środki dydaktyczne: ilustracje organizmów, podręczniki, arkusze papieru, pisaki, ilustracje małp człekokształtnych. 7. Metody i techniki pracy: metoda problemowa, praca z tekstem, praca z ilustracjami, pogadanka, burza mózgów. I. WSTĘP.
Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości: - przypomnienie o różnych sposobach klasyfikacji organizmów, w zależności od przyjętego kryterium, - praca w grupach Grupy otrzymują po 4 ilustracje organizmów i przyporządkowują je do wypisanych na tablicy grup organizmów (grupy organizmów: lądowe, wodne; cudzożywne, samożywne; stałocieplne, zmiennocieplne; kręgowce, bezkręgowce, ssaki). Odpowiedzenie na pytania ; Jakie to zagadnienia rozwiązywane były metodą problemową? Jak formułuje się problem? Jakie są kolejne kroki przy rozwiązywaniu problemu?
II. ZANGAŻOWANIE
- Burza mózgów ; próba sformułowania problemu odnoszącego się do faktu przynależności człowieka do istot żywych. - Zapisanie tematu lekcji do zeszytu. - Celem lekcji jest odpowiedź na pytanie zawarte w temacie lekcji w oparciu o dotychczasowe doświadczenia uczniów i z wykorzystaniem wiadomości w podręczniku. - Podział klasy na 5 grup 3 osobowych.
III. BADANIE I PRZEKSZTAŁCANIE.
Po wyjaśnieniu przydzielonych grupom zadań uczniowie przystępują do ich rozwiązywania, ustalają w grupie wspólny wynik i zapisują na kartkach.
Grupy I - IV przyjmuje hipotezę przynależności człowieka do wybranej przez siebie grupy organizmów, oraz poszukuje odpowiednich argumentów na jej potwierdzenie i zapisuje je na kartkach. Następnie swoje rozwiązania sprawdzaj wykorzystując ilustracje w podręczniku.( Ilustracje przedstawiają człowieka w ujęciach pozwalających przyporządkować go do organizmów: lądowych, stałocieplnych, społecznych, cudzożywnych , ssaków i kręgowców) Grupa V pracuje z tekstem w podręczniku, wyszukuje i wypisuje na kartce podobieństwa małp człekokształtnych do człowieka.
IV PREZENTACJA. Sprawozdawcy przedstawiają wyniki prac grup. Przedstawienie zdjęć małp człekokształtnych. Pogadanka - wspólnie zastanawiamy się nad zgromadzonymi argumentami i formułujemy wnioski. Wnioski do zapisania: Człowiek posiada wiele cech charakterystycznych dla zwierząt. Człowieka możemy zaliczyć do wielu grup organizmów w zależności od przyjętego kryterium Ludzie wywodzą się ze świata zwierząt. Największe podobieństwo do człowieka wykazują małpy człekokształtne.
V. REFLEKSJA.
- Ocenianie przez uczniów własnej pracy. - Ocenianie przez uczniów i nauczyciela efektów pracy poszczególnych grup.
|